Köpvillkor

1. Köp 

2. Pris 

3. Leverans

4. Betalningar och betalsätt

5. Återbetalningar

6. Sekretess, säkerhet och skydd av personuppgifter

7. Företag och offentlig förvaltning 

8. Reklamation 

9. Ångerrätt, Öppet Köp och Returer


1. Köp

  • Vid beställning träffas avtal om köp först när Wallrite AB har bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. 
  • Orderbekräftelsen genereras automatiskt av Wallrite ABs databas utan manuell översyn. 
  • Vid eventuella felaktigheter, t.ex. angående pris eller leveranstid, förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. 
  • Vid beställning kan endast avtal ingås på svenska. 
  • Avtalen arkiveras hos Wallrite AB och är tillgängliga via Wallrite ABs kundservice.

2. Pris 

  • På angivna priser tillkommer moms med 25%. 
  • Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras under omständigheter som Wallrite AB inte råder över, 
  • såsom väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.

3. Leverans

Leveranstid

Normal leveranstid är 2-4 arbetsveckor efter att vi har mottagit din beställning. 

I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara något längre. 

  • Information om leveranstid finns angivet på översänt ordererkännande. 
  • Aktuellt lagersaldo under knappen "Lagerstatus" på vår hemsida.
  • Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen.

Leveransförsening 

Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post.  Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning.  Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.  Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Företagspaket / Företagsadress  

När du som företag beställer med leveranssätt "Företagspaket" sker leveransen endast till ditt företags leveransadress, vardagar mellan 08.00-16.00. Posten levererar utan att kontakta dig först. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och du kan sedan hämta beställningen på Postcenter eller Postens Åkeri. OBS! Som privatperson kan du endast välja "företagspaket" om du har en box-adress.

Emballage 

Vid beställning av hela rullar levereras materialet i originalkartong. Omfattar leveransen flera rullar sampackas dessa på europapall. Mindre kvantiteter packas ihoprullade i pappersrulle. Tillbehör sampackas där det är möjligt alternativt i särskilda tillbehörspåsar. Vid förekommande fall debiteras en mindre avgift för emballaget.

Drop Shipment 

Vid större beställningar levereras varorna direkt från fabriken och till mottagaren. En sk drop shipment. Mottagaren informeras i god tid före leverans om alla detaljer i samband med leveransen.

Transportrisken 

Wallrite står för transportrisken, det vill säga risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Vid en eventuell retur står beställaren för risken. Dock ligger det på mottagaren ansvar att skadat gods anmäls omgående dock senast 5 arbetsdagar från leveransdagen. Skador dockumenteras noga med skriftlig beskrivning och fotografier.

Returer 

Retur av varor är endast möjlig av hela, obrutna, förpackningar. I samband med en eventuell retur debiteras en returavgift på 20% av varans värde. Eventuella fraktkostnader i samband med returen bekostas av beställaren.

Delad order 

Skulle någon av artiklarna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i vissa fall tvingas dela din beställning.

Ej utlösta order 

Vid den händelse att beställaren inte löser ut en postförsändelse och varan skickas i retur debiteras returavgift enligt ovan.

4. Betalningar och betalsätt

Faktura via Svea Bank

Gäller enbart när du handlar här i Wallrites Webshop. Efter sedvanlig kreditkontroll av Svea Bank.

Bankgiro Direkt

Gäller endast när du handlar här i Wallrites Webshop. och hanteras manuellt av Wallrites ekonomiansvariga. Kredittiden bedöms efter sedvanlig kreditbedömning.

Paypal

Har du ett PayPal-konto kan du välja att betala dina varor på ett säkert sätt via PayPal.

Direktbetalningar Swish

Du betalar direkt till Wallrites Swishnummer. Beställningen är en kontantbetalning och registeras direkt.

Faktura företagskunder

I vår webshop
- Gå till Checkout
- Fyll i namn och organisationsnummer
- Välj betalsätt Faktura

Företagskunder debiteras normalt via fakturering. Fakturan översänds i första hand via Internet och i andra hand via post. Fakturering kan ske efter genomförd leverans och godkänd kreditbedömning. Vid montering kan delfakturering ske av levererat material innan monteringen utförs. Betalningsvillkor är 15 dagar netto.

Postförskott och Postväxel

I vår webshop
- Gåt till checkout
- Välj betalsätt porstförskott

Du betalar då på postkontoret vid avhämtning av paketet eller vid dörren vid hemleverans.
Vid beställningsvärde mellan 10 000-50 000 kr måste alltid betalningen ske via en Postväxel. Maxvärdet för beställningar med betalsättet postförskott är 50 000 kr. Beställningar överstigande 50 000 kr levereras med betalsättet direktbanksbetalning, kortbetalning eller avbetalning. Vid betalning med Postväxel ska denna ställas ut med Posten som mottagare. Postförskottsavgift på 40 kr tillkommer.

Direktbetalningar Bank

I vår webshop
- Gå till checkout
- Välj betalsättet direktbetalning via bank 
Då slussas du till din Internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Notera att företaget måste vara anslutet till Internetbanken hos någon av följande banker:
SEB,
Föreningssparbanken
Nordea
Svenska Handelsbanken



Bank- och Kreditkort

I vår webshop
- Gå till Checkout
- välj betalsätt VISA- eller Mastercard. 
- Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid.

Notera: att detta betalsätt inte gäller kort som är utfärdade av en utländsk bank.

Pengarna reserveras på ditt konto när du lägger ordern och dras från kontot vid leveranstillfället. Vi använder oss av 3D Secure, en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengar sker med SSL-kryptering, vilket innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.

Betalning internationella banker

Internationella kunder

Wallrite erbjuder internationella kunder, i länder vars banksystem är spärrat i Svenska banker, möjlighet att transferera betalningar via ett särskilt bankkonto kopplat till en internet bank.

Avgifter

Avgifter, såsom transfererings- och växlingsavgifter kopplade till olika betalningsformer redovisas tydligt och ersätts av köparen.

Mer information

Information om de olika betalningsmetoderna fås på begäran eller i samband med att beställningen görs.

5. Återbetalningar

Återbetalningar 

Ev. återbetalningar görs i första hand genom en kreditfaktura, till ditt bankkonto, person- konto eller bankgirokonto i andra hand via avi. Återbetalningen sker inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

Säkerhet vid betalningar

Wallrite sätter säkerheten högt när det gäller de betalningsalternativ vi erbjuder. Har du frågor kring säkerheten eller vill veta mer om de betalningssätt vi erbjuder, Kontakta vår kundservice.

6. Sekretess, säkerhet och skydd av personuppgifter

Personuppgifter 

Vid beställning uppger du personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. Väljer du att betala med kreditkort eller avbetalning måste du även ange ditt personnummer.

Genom att registrera och beställa godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att fullfölja Wallrites åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar all kommunikation via telefon eller e-post för att kunna tillhandahålla förväntad service. 

Dina personuppgifter kommer inte att lämnas ut till tredje part. Väljer du vårt nyhetsbrev skickar vi information och erbjudanden via e-post. Du kan avboka nyhetsbrevet via aktuellt nyhetsbrev eller vår kundservice.Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information vi har om dig. Vid felaktigheter, ofullständigheter eller irrelevans kan du begära rättelse eller borttagning. Kontakta vår kundservice.

Cookies 

En cookie är en textfil som skickas från en webbplats till din dator, där den lagras som minne (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). 

Vi använder båda typerna av cookies. Textbaserade cookies används vid viss statistik på produkter. 

Session cookies lagrar inloggningsinformation och din kundvagn när du surfar hos oss. 

De raderas ur minnet när du stänger webbläsaren. 

Om din webbläsare inte accepterar cookies kan du inte lägga en beställning online. Du kan ändra detta i webbläsarinställningarna.

7. Företag och offentlig förvaltning

Vid köp via Internet i Wallrites Webshop erbjuds följande betalningsalternativ

  • Direktbanksbetalning via bankgiro 
  • Fakturabetalning via Svea Bank
  • Kortbetalning
  • Kontant- och kortbetalning via PayPal
  • Kontant betalning via Swish. Detta alternativ erbjuds endast kunder som via svensk bank är anslutet till denna mobiltjänst.
  • OBS! Faktura som betalningsalternativ erbjuds inte företagskunder och kunder inom offentlig förvaltning sedan den 1 april 2005.


8. Reklamation enligt konsumentköplagen (EU) 

Konsumentköplagen (EU)

Wallrite AB tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt som gäller vid köp av varor mellan näriingsidkare och konsumenter inom EU.

Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 2 år för varor köpta efter den 1 april 2005. har du 3 års reklamationsrätt, efter det att du har tagit emot varan.


Fel i vara

Wallrite AB besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig.

Skulle varan ändå vara skadad eller felaktigt expedierad när den anländer, så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. 

Reklamation

Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Vid synligt fel ska detta anmälas direkt till chauffören vid mottagandet av varan och till Wallrite ABs kundtjänst. Emballaget bör sparas för eventuell reklamation till Posten vid transportskada. Vid dolt fel ska detta anmälas till Wallrite ABs kundservice inom 3 dagar från mottagandet av varan. 

Wallrite åtgärdar

En produkt som vi har konstaterat vara felaktigt expedierad eller skadad kommer att bytas ut om du så önskar, eller så betalar vi tillbaka pengarna tillsammans med fraktkostnaden. Om du har beställt fler varor än den du returnerar så betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden.

9. Ångerrätt och Öppet köp (EU)

Distans och Hemförsäljningslagen

Wallrite Scandinavia AB tillämpar Distans och hemförsäljningslagen som endast gäller privatkunder.

Ångerrätt

Som privatkund har du utan speciell anledning rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick.

Att åberopa Ångerrätten

Varan ska vara oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men får naturligtvis försiktigt undersöka den. Som privatkund står du själv för returfrakten. Läs mer under rubriken ”Så här gör du en retur” Wallrite Scandinavia AB löser inte ut paket mot postförskott.

Meddela

Meddela till Wallrite ABs kundservice och returnera beställningen inom 14 dagar efter det att du har mottagit hela eller väsentlig del av den. Fyll i vårt returformulär här.

Returnera

Varan ska returneras i sin ursprungliga produktförpackning med det specialgjorda inneremballaget och skickas i samma transportemballage som varan/varorna levererades i till dig. Alt. ett som är likvärdigt det.

Varan ska vara komplett

Det innebär att alla tillbehör såsom tillbehörsset, skötsel- och monteringsanvisningar samt transparent etikett skall medfölja returen. Wallrite AB förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna.

Så här gör du en retur

Returblankett 

Fyll i returblanketten. Den sitter på utsidan av förpackningen i en plastficka, alternativt i förpackningen. Genom att göra detta kan vi ge dig en bättre och snabbare service.

Vikt

Om din retur väger mindre än 20 kg så postar du den via transportfirmans serviceställe. Vid returer över 20 kg kontaktar du vår kundservice för att få utsänt en returfraktsedel. Exempelvis kan Postnords serviceställen inte hantera paket som väger över 20 kg. Betalningen för returfrakten justerar vi i samband med utbetalningen av dina pengar.

Ditt ansvar

Tänk på att du har ansvaret för att produkten är väl skyddad under transporten tillbaka till oss. Därför ska du paketera varan väl. Varan ska alltid returneras i sin ursprungliga produktförpackning med det specialgjorda inner-emballage som är tillverkat för att skydda produkten.

Spara Emballaget i 14 dagar

Tänk på att spara allt emballage under de 14 dagar som Ångerrätt & Öppet Köp gäller. Lägg kartongen i det transportemballage som produkten levererades i till dig. Har du inte har kvar detta emballage går det bra med ett likvärdigt emballage. Skicka alltid returen som värdegods, dvs. som rekommenderad post. Spara kvittot!

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.